> ECM کاترپیلار 3508C ـ ECU کاترپیلار 7481-130
112ECU یا ECM در دیزل ژنراتور چیست
ECU یا ECM یا واحد کنترل مرکزی اصطلاحاتی برای توصیف “مغز” یک موتور دیزلی با سیستم الکترونیکی می باشد. در واقع ECM کاترپیلار ADEM II نوعی کامپیوتر است که ورودی های مختلفی را از سنسورهای موتور دیزل دریافت می کند و از اطلاعات آنها برای کنترل انژکتورها یا اکچویتور موتور دیزل استفاده می کند که این به نوبه خود باعث می شود که سرعت موتور با تغییر مقدار سوخت تزریق شده به سیلندرهای موتور کنترل شود. ECM یا ECU توسط شرکتهای سازنده موتور دیزل طراحی و ساخته می شود.
امروزه همه موتورها دارای ECM یا ECU هستند. به دلیل طیف گسترده ای از سیگنالها و سنسورهایی که به ECM یا ECU وارد یا خارج میشوند، میتوانند به کاهش آلایندهها، کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد کلی موتور دیزل کمک کنند. از آنجایی که آنها پارامترهای موتور دیزل را کنترل می کنند، برای عیب یابی نیز مورد استفاده قرار میگیرند، زیرا کدهای خاصی را ذخیره می کنند که DTC کدهای عیب یابی نامیده می شود. هیچگونه تفاوتی بین ECM کاترپیلار 3508C و ECU کاترپیلار 3508C وجود ندارد و اصطلاحات ECU و ECM قابل تعویض هستند و تولید کنندگان آنها را به نام های متفاوتی عنوان می کنند اما در باطن عملکرد یکسانی دارند.
ECM کاترپیلار ECU – 3508C کاترپیلار 7481-130مزایا و معایب موتورهای دیزلی دارای با ECM / ECU
● مزایا |
|
● معایب |
|
ECM کاترپیلار ADEM II
از دیگر محصولات سیستم کنترل مرکزی موتورهای دیزل کاترپیلار از نوع ECM ADEM II است، که به صورت کاملا ریخته گری و مهر و موم شده تمامی اتصالات داخلی آن در دو سوکت چهل پین ساخته شده است.
ECM کاترپیلار ECU – 3508C کاترپیلار 7481-130دیگر امکانات ECM کاترپیلار ADEM II
از دیگر امکانات ECM کاترپیلار نسل ADEM II می توان به عملکرد بهبود یافته از تزریق سوخت و زمان بندی شده، تنظیم سرعت آیدل (Idle) و نامی، رنج سرعت متغیر بصورت منحنی شیب بر اساس برنامه ریزی، مدت زمان خنک شدن موتور دیزل بصورت تنظیمی، کنترل استارت (Crank) موتور دیزل، سیستم کنترل اتر (Ether) یکپارچه، سیستم کنترل یکپارچه Prelube، کنترل قطع هوا، نظارت و کنترل از راه دور موتور دیزل اشاره کرد.
سیستم کنترل مرکزی یا ECM ADEM II به سیستم کنترل سوخت رسانی انژکتور الکترونیکی (EUI) مجهز شده است. موتورهای دیزلی کاترپیلار سری 3500B و 3400E دارای سیستم کنترل ADEM می باشد، متشکل از یک ECM ADEM، نرم افزارهای کنترل، سنسورها، اکچویتور ها، انژکتورهای سوخت و ارتباط بین قسمت ژنراتور یکی دیگر از مزیت اصلی موتور 3500B با سیستم کنترل ADEM بوده و این سیستم برای کنترل مقدار پاشش و مصرف سوخت در دو حالت پایدار و گذرا می باشد. این در حالی است که عملکرد موتور دیزل را بیش از موتورهای انژکتور مکانیکی (MUI) بهبود می بخشد.
مدیریت اطلاعات
ECM کاترپیلار 3508C یا سیستم کنترل ECM ADEM II اطلاعات گرفته شده را جهت عیب یابی الکترونیکی و کدهای تشخیص خطا را ذخیره می کند تا بتوان توسط اطلاعات ثبت شده، میزان مصرف سوخت، مقدار ساعت کارکرد موتور دیزل و دیگر امکانات موجود در نرم افزار را به تکنسین های خدماتی در هنگام تشخیص ارائه داده تا جهت کمک به سرویس و نگهداری پیشگیرانه، برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد.
پروتکل ارتباطی کاترپیلار در ECM ADEM II
ECM کاترپیلار ADEM II می تواند با دیگر ماژول ها یا کنترلرهایی که دارای رابط کاترپیلار می باشند ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال می توان با سیستم مانیتورینگ کاترپیلار، برد کنترل EMCP II و برد کنترل EMCP II+، ماژول کنترل رله قابل برنامه ریزی (PRCM) و یا ماژول ارتباطی (CCM) که توسط پروتکل CAT DATA LINK هستند ارتباط گرفت.
سیستم کنترل سرعت موتور
سرعت مورد نظر موتور دیزل توسط سیستم ADEM II محاسبه می شود و در 0.2+/- هرتز برای حالت سنکرون (Isochronous) و حالت دروپ (Droop) جهت جبران محاسبه می شود. همچنین مقدار مناسب سوخت به انژکتورها با توجه به این محاسبات ارسال می شود. از دیگر قابلیتهای سیستم ADEM A2 می توان به زمان خنک کاری (Cooldown) و قطع یا تریپ (Shutdown) جهت حفاظت موتور دیزل، کنترل شتاب سرعت در زمان راه اندازی، زمانهای شیب دار شتاب و سرعت آیدل (Idle) را در نظر داشت.
سنسورهای الکترونیکی
اندازه گیری مقادیر زیر توسط ECM کاترپیلار ADEM II یا سیستم کنترل ADEM II محاسبه می شود:
فشار روغن، فشار سوخت، فشار محیط یا اتمسفر، فشار ورودی هوا، خروجی توربو فشار، دمای خنک کننده موتور، میزان سرعت موتور، میزان تنظیم دریچه گاز، وضعیت دروپ، دمای اگزوز، موقعیت سوئیچ کنترل موتور، موقعیت سوئیچ استارت / استاپ از راه دور، فشار دیفرانسیل فیلتر روغن، فشار دیفرانسیل فیلتر سوخت، اختلاف فشار فیلتر هوا، فشار کرنکیس تماما بصورت پالس های متفاوتی به ایسیو کاترپیلار ADEM A2 ارسال می شود.
واحد کنترل مرکزی یا ECM کاترپیلار ADEM II دارای امکانات بسیار بالا و ضریب اطمینان قابل توجهی می باشد. اکثر کنترلرهای ADEM A2 با مطالعات کاملا مهندسی شده برای سخت ترین شرایط محیطی و دمایی طراحی شده است، همچنین ECM کاترپیلار ADEM II با آلیاژ آلومینیوم سخت بصورت مهر و موم شده که ECM کاترپیلار 3508C را از نفوذ هر گونه آلودگی های زیست محیطی ایزوله و محافظت می کند.
نسل دوم ECM های کاترپیلار پس از آزمایش های گوناگون در تست ارتعاش سلامت کامل محصول را تضمین می کند. سرویس و پشتیبانی از نرم افزار Caterpillar ET باعث شده که موتور در اوج عملکرد خود کار کند. کلیه پارامترهای اندازه گیری شده توسط سنسورها در این نوع ECM را نمایش می دهد، همچنین کدهای تشخیص خطا را فعال و ثبت شده را بازیابی می کند. به عبارتی عیوب را در موتور دیزل تشخیص داده و به تکنسین خدمات برای تعمیر یا سرویس اطلاع رسانی می کند.
هنگام کار با ECM کاترپیلار ADEM II دستورالعمل های زیر بررسی شود تا به ECM آسیب نرسد:
- هرگز جریان اصلی هنگام کار کردن موتور قطع نشود.
- وقتی موتور روشن است هرگز کابل های باتری جدا نشود.
- هنگام شارژ سریع باتری ها، کلید اصلی باید خاموش شود یا کابل های باتری جدا شود.
- در طول شارژ معمولی تعمیر و نگهداری ، کلید اصلی نیازی به خاموش شدن ندارد.
- برای قطع فقط باید از سوئیچینگ باتری استفاده کرد.
- هنگام جوشکاری سوکت های ارتباطی از ECM جدا شود.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.