> ECM پرکینز 2200 ـ ECU پرکینز 2905-372
ECU یا ECM در دیزل ژنراتور چیست
ECU یا ECM یا واحد کنترل مرکزی اصطلاحاتی برای توصیف “مغز” یک موتور دیزلی با سیستم الکترونیکی می باشد. در واقع ECM پرکینز 2200 نوعی کامپیوتر است که ورودی های مختلفی را از سنسورهای موتور دیزل دریافت می کند و از اطلاعات آنها برای کنترل انژکتورها یا اکچویتور موتور دیزل استفاده می کند که این به نوبه خود باعث می شود که سرعت موتور با تغییر مقدار سوخت تزریق شده به سیلندرهای موتور کنترل شود.
ECM یا ECU توسط شرکتهای سازنده موتور دیزل طراحی و ساخته می شود، امروزه همه موتورها دارای ECM یا ECU هستند. به دلیل طیف گسترده ای از سیگنالها و سنسورهایی که به ECM پرکینز 2200 یا ECU پرکینز 2200 وارد یا خارج می شوند، میتوانند به کاهش آلایندهها، کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد کلی موتور دیزل کمک کنند. از آنجایی که آنها پارامترهای موتور دیزل را کنترل می کنند، برای عیب یابی نیز مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا کدهای خاصی را ذخیره می کنند که DTC کدهای عیب یابی نامیده می شود.
هیچگونه تفاوتی بین ECM پرکینز 2200 و ECU پرکینز 2200 وجود ندارد و اصطلاحات ECU و ECM قابل تعویض هستند و تولید کنندگان آنها را به نام های متفاوتی عنوان می کنند اما در باطن عملکرد یکسانی دارند.
مزایا و معایب موتورهای دیزلی دارای با ECM / ECU
● مزایا |
|
● معایب |
|
ECM پرکینز ADEM A4
ECM پرکینز ADEM A4 کنترلر نسل چهارم است که در موتورهای دیزلی و گازی پرکینز منتخب با درجه بالاتری از ورودی ها و خروجی ها و همچنین متغیرها طراحی و ساخته شده است. ECM پرکینز 2200 که بصورت کاملا ریخته گری و مهر و موم شده است، تمامی اتصالات داخلی آن در دو سوکت هفتاد پین و صد و بیست پین ساخته شده است. ECM پرکینز ADEM A4 دارای سیستم کنترل انژکتور به صورت الکترونیکی یا همان سیستم (EUI) است. همچنین ECM پرکینز ADEM A4 توانایی پشتیبانی از نرم افزار، سنسور، اکچویتور، انژکتور و رابط با سیستم ژنراتور را دارد که این مزیت اصلی ECU پرکینز ADEM A4 است.
ECU یا ECM پرکینز ADEM A4 سری 2200 دارای بدنه تمام آلومینیومی با قدرت تحمل بسیار بالا در تمامی شرایط محیطی بوده همچنین ECM پرکینز 2200 با قابلیت حفاظت بسیار بالا در مقابل گرد و خاک و رطوبت دارای تحمل ارتعاش بالا و عملکرد در شرایط دمایی مختلف و همچنین حفاظت اتصال کوتاه و برابر تغذیه معکوس باتری را دارا میباشد. ECM پرکینز ADEM A4 نسبت به سیستم انژکتور مکانیکی (MUI) کنترل و نگهداری بهتری در انتشار ذرات گازهای گلخانه ای در هر دو حالت پایدار و گذرا را دارد.
مدیریت اطلاعات
ECM پرکینز 2200 یا سیستم کنترل ADEM A4 اطلاعات گرفته شده را جهت عیب یابی الکترونیکی و کدهای تشخیص خطا را ذخیره می کند تا بتواند توسط اطلاعات ثبت شده، میزان سوخت مصرف، مقدار ساعت کارکرد موتور دیزل و دیگر امکانات موجود در نرم افزار را به تکنسین های خدماتی در هنگام تشخیص ارائه داده تا جهت کمک به سرویس و نگهداری پیشگیرانه، برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد.
سیستم کنترل ECM پرکینز ADEM A4 از طریق پروتکل J1939 و CDL می تواند با بردهای کنترل PowerWizard 2.0 – PowerWizard 1.1 – PowerWizard 1.1+ – PowerWizard 2.1 ارتباط برقرار کند. ECM پرکینز ADEM A4 می تواند با دیگر ماژول ها یا کنترلرهایی دارای رابط پرکینز می باشد ارتباط برقرار کند. بعنوان مثال می توان با سیستم مانیتورینگ پرکینز، ماژول کنترل رله قابل برنامه ریزی ارتباط گرفت.
سیستم کنترل سرعت موتور
سرعت مورد نظر موتور دیزل توسط سیستم ECM پرکینز ADEM A4 محاسبه می شود و در 0.2+/- هرتز برای حالت سنکرون (Isochronous) و حالت دروپ (Droop) جهت جبران محاسبه می شود. همچنین مقدار مناسب سوخت به انژکتورها با توجه به این محاسبات ارسال می شود. از دیگر قابلیتهای سیستم ECM پرکینز ADEM A4 می توان به زمان خنک کاری (Cooldown) و قطع یا تریپ (Shutdown) جهت حفاظت موتور دیزل، کنترل شتاب سرعت در زمان راه اندازی، زمانهای شیب دار شتاب و سرعت آیدل (Idle) را در نظر داشت.
کالیبراسیون
عملکرد ایده آل موتورهای پرکینز دارای ECM نسل ADEM A4 از طریق تزریق مناسب بهینه می شود، همچنین ECU پرکینز 2200 دارای زمان سنجی کالیبراسیون سنسور بصورت اتوماتیک و دستی میباشد. از دیگر امکانات آن تست سیستم بصورت آنلاین جهت کمک به عیب یابی الکترونیکی در دسترس بوده که این تست ها عبارتند از: فعال سازی انژکتور، قطع انژکتور و نادیده گرفتن خروجی های کنترل.
سنسورهای الکترونیکی
اندازه گیری مقادیر زیر توسط ECM پرکینز 2200 یا سیستم کنترل ADEM A4 محاسبه می شود:
فشار روغن، فشار سوخت، فشار محیط یا اتمسفر، فشار ورودی هوا، خروجی توربو فشار، دمای خنک کننده موتور، میزان سرعت موتور، میزان تنظیم دریچه گاز، وضعیت دروپ، دمای اگزوز، موقعیت سوئیچ کنترل موتور، موقعیت سوئیچ استارت / استاپ از راه دور، فشار دیفرانسیل فیلتر روغن، فشار دیفرانسیل فیلتر سوخت، اختلاف فشار فیلتر هوا، فشار کرنکیس تماما بصورت پالس های متفاوتی به ECM پرکینز ADEM A4 ارسال می شود.
هنگام کار با ECM پرکینز ADEM A4 دستورالعمل های زیر بررسی شود تا به ECM آسیب نرسد:
- هرگز جریان اصلی هنگام کار کردن موتور قطع نشود.
- وقتی موتور روشن است هرگز کابل های باتری جدا نشود.
- هنگام شارژ سریع باتری ها، کلید اصلی باید خاموش شود یا کابل های باتری جدا شود.
- در طول شارژ معمولی تعمیر و نگهداری ، کلید اصلی نیازی به خاموش شدن ندارد.
- برای قطع فقط باید از سوئیچینگ باتری استفاده کرد.
- هنگام جوشکاری سوکت های ارتباطی از ECM جدا شود.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.