sychronizing tsod ost dataline dgu
sychronizing

سنکرون (پارالل) دیزل ژنراتورها به موازات همدیگر با رعایت قوانین و استانداردهای لازم حاکم بر سیستم به‌عنوان تامین انرژی مصرفی بیشتر مورد نیاز است، که این سیستم ممکن است با یک دیزل ژنراتور به تنهایی انجام پذیر باشد. سنکرون (پارالل) دیزل ژنراتور نیز برای آن دسته از صنایع، کارخانجات، تاسیسات صنعتی و برخی موارد که نیاز به سیستمی با قابلیت اطمینان ایده آل، بهره وری و ایمنی بالاتر است، مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا داشتن بیش از یک دیزل ژنراتور که به‌صورت همزمان در حال فعالیت هستند پیچیدگی سیستم را بیشتر می‌کند و ممکن است با کوچکترین خطا واحد صنعتی یا تاسیسات مربوطه ناپایدار شده و آسیب‌های غیر قابل جبرانی را به سیستم وارد کند. لذا می‌طلبد که سیستم‌های کنترل سنکرون (پارالل) دیزل ژنراتور باید دارای پایداری بالا و پیوستگی قابل قبولی داشته باشد که حداقل بتواند با این موارد بخشی از ماهیت این سیستم را بیان کند.

در حالت ایده آل، هر نوع ژنراتوری می‌تواند با نوع دیگری از ژنراتورها سنکرون (پارالل) شود تا زمانی که فرکانس‌ها و ولتاژ آن‌ها در نقطه اتصال به یکدیگر یکسان باشد. سنکرون (پارالل) کردن دو یا چند ژنراتور یک سری از عملیات و محاسبات پیچیده ای است که اجازه می‌دهد دستگاه سنکرون (پارالل) شود، در این بین برخی از محدودیت‌های عملی مانند ناسازگاری بین دیزل ژنراتورهای مدل قدیمی‌تر و جدیدتر وجود دارد و یا اینکه زمانی که هزینه‌های سنکرون (پارالل) سازی برای کارفرما قابل توجیه نیست. در بخش بعدی شرایط و استانداردهای لازم جهت سنکرون (پارالل) کردن دیزل ژنراتور و همچنین انواع سیستم های سنکرون (پارالل) بررسی خواهد شد.

حالت‌های مختلف سنکرون (پارالل) ديزل ژنراتور

  1. سنکرون (پارالل) ژنراتور با ژنراتور
  2. سنکرون (پارالل) ژنراتور با شبکه (برق شهر)
ertyui

شرايط مورد نياز جهت سنکرون (پارالل) ديزل ژنراتور :

اتصال سنکرون (پارالل) دیزل ژنراتورها به صورت خودسرانه ممکن است موجب آسیب‌های جدی به دستگاه و بار مصرفی شود، بنابراین جهت انجام سیستم سنکرون (پارالل) نیاز به تخصص و تجربه کافی در این زمینه می‌باشد. به صورت کلی برای سنکرون (پارالل) کردن دیزل ژنراتور با ژنراتور و یا ژنراتور با شبکه، جنبه‌های زیر باید مورد توجه قرار گیرد :

1. دامنه ولتاژ ژنراتور ها باید برابر باشد.

VoltageMatch e1644221065746

2. فرکانس ژنراتور ها باید برابر باشد.

FrequencyMatch e1644221188287

3. توالی فاز ژنراتور ها یکسان باشد.

PhaseRotation e1644221314706

4. ولتاژ ژنراتور ها هم فاز باشند.

NumberofPhasesGMainsorGenerator e1644221491690

مزيت سيستم‌های کنترل سنکرون (پارالل) ديزل ژنراتور

  1. افزایش تولید توان مصرفی بار نسبت یک دستگاه دیزل ژنراتور
  2. افزایش و بهبود پایداری سیستم در قبال تولید ظرفیت‌های بزرگتر
  3. افزایش قابلیت اعتماد سیستم در صورت از کار افتادن و یا تعمیرات دیزل ژنراتورهای دیگر
  4. استفاده از چندین دیزل ژنراتور بصورت سنکرون (پارالل) باعث می‌شود سیستم همیشه در نزدیکی بار کامل باشد و همین امر باعث افزایش راندمان سیستم می‌شود.
synch
gen sync
Synchronization Parallel Panel1 e1644231902716

1.1 سنکرون (پارالل) ژنراتور با ژنراتور

در این نوع سیستم چند دستگاه دیزل ژنراتور با یکدیگر سنکرون (پارالل) شده و به صورت یک سیستم واحد با توان بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالیست که امکان تقسیم بار بر روی هر دستگاه به طور مساوی میسر می‌باشد.

به‌عنوان مثال دیزل ژنراتوری که برای تامین توان مصرفی یک مجموعه در حال کار است را در نظر بگیرید در صورتی که مقدار بار مصرفی افزایش پیدا کند دیزل ژنراتور های دیگر با توجه به کمبود میزان توان مصرفی بصورت اتوماتیک وارد سیستم شده و توان به سیستم تزریق می‌کنند. دیزل ژنراتورهایی که روی باس سنکرون شده‌اند، بار را به‌صورت هوشمندانه توسط سیستم‌های کنترل تقسیم می‌کنند.

1.2 سنکرون (پارالل) ژنراتور با شبکه (برق شهر)

در این نوع سیستم یک یا چند دستگاه دیزل ژنراتور با شبکه سنکرون (پارالل) و به‌صورت اضطراری (ATS) در زمان قطع و عدم پایداری شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالیست که پس از برگشت مجدد شبکه بدون چشمک زدن در زمان تعویض شدن با شبکه، در ابتدا شبکه با سیستم سنکرون شده و بار ژنراتور را با توجه به ظرفیت خود دریافت می‌کند. و یا چنانچه در زمان‌های بالا رفتن میزان توان مصرفی شبکه، مجموعه دیزل ژنراتورها توان لازم را تامین خواهند کرد.

اطلاعات مورد نياز جهت سنکرون (پارالل) ژنراتور با ژنراتور و ژنراتور با شبکه

  1. نوع موتور دیزل
  2. نوع ژنراتور
  3. نوع گاورنر
  4. نوع ولتاژ رگولاتور (AVR)
  5. تعداد ورودی شبکه
  6. تعداد دیزل ژنراتور
  7. تعداد کلید (CB)
  8. دامنه ولتاژ ژنراتور
  9. دامنه ولتاژ شبکه
ATS Synchronize Panel 2 scaled
ATS Synchronize Panel 1 1 scaled
IMG 1435

تابلوهای سیستم سنکرون (پارالل) شرکت دیزل مارت با بهره گیری از بردهای کنترل سنکرون (پارالل) دیزل ژنراتور Deep Sea انگلستان و همچنین استفاده از کلیدهای فرمان پذیر مانند کلیدهای MCCB و ACB می‌تواند پاسخ مناسبی به این نیاز باشد. تابلوهای سیستم سنکرون (پارالل) به‌صورت یک سیستم کاملا هوشمند و یکپارچه قابلیت سنکرون (پارالل) کردن دیزل ژنراتور ها را در کاربردهای مختلف کاری از قبیل دستی (Manual)، اتوماتیک (AMF) و اضطراری (ATS) را شامل می‌شود. سیستم‌های سنکرون (پارالل) دیزل ژنراتور گروه دیزل مارت بر اساس درخواست‌های کارفرما به‌صورت کاملا تخصصی، بررسی و با شناخت کامل از انواع دیزل ژنراتورها و نوع سیستم موجود در آن‌ها و همچنین ارائه پیشنهادات کارشناسی جهت سنکرون (پارالل) کردن دیزل ژنراتور ها طراحی و ساخته می‌شوند.

تابلو کنترل اتوماتیک (ATS) دیزل ژنراتور

به‌دلیل اهمیت بسیار بالا در صنایع مادر، کارخانجات و تاسیسات وابسته نیاز است که یک سیستم تغذیه مناسب و بدون قطعی داشته باشد. به‌عنوان مثال در صنایع مادر اگر شبکه برق اصلی به هر دلیلی ناپایدار و یا قطع بشود باید بتوان تغذیه تجهیزات اصلی را از یک دیزل ژنراتور تامین کرد و همچنین در بیمارستان‌ها داشتن یک سیستم تغذیه بدون وقفه در صورت بروز مشکلاتی، چون قطعی یا افت برق شبکه، امری بسیار ضروری است. به همین منظور سیستم‌ها و تابلوهای کنترل اتوماتیک (ATS) طراحی شده است که خیلی سریع در هنگام خطا در شبکه برق اصلی، تغذیه واحد صنعتی یا یک مکان پر اهمیت مانند بیمارستان را از طریق ژنراتور تامین کنند.

سيستم‌های کنترل اضطراری (ATS) دارای قابليت‌هايی از قبيل :

  1. توانایی تشخیص خطاهای ولتاژی و فرکانسی، که این خطا می‌تواند شامل قطع کامل و یا عدم پایداری سیستم تغذیه شبکه (برق شهر) باشد.
  2. توانایی انتقال سریع بار ها از تغذیه شبکه (برق شهر) به تغذیه اضطراری یا امرجنسی از قبیل دیزل ژنراتور یا سیستم UPS
  3. جا به جایی خودکار بار ها از حالت اضطراری (ATS) به سیستم شبکه اصلی پس از بازگشت سیستم تغذیه اصلی (برق شهر)

در تابلو کنترل اضطراری (ATS) مجهز به برد کنترل دیزل ژنراتور می‌توان برنامه هفتگی جهت روشن و خاموش شدن دیزل ژنراتور را به طور اتوماتیک تنظیم کرد. بدیهی است برد کنترل دیزل ژنراتور استفاده شده در تابلو کنترل اتوماتیک (ATS) قابلیت نمایش کلیه پارامترها، خطاها و هشدارها را نیز دارد. و همچنین در مدل‌های پیشرفته اینگونه تابلو کنترل امرجنسی (ATS) در صورت نیاز و با توجه به تقاضا امکان کنترل کردن دیزل ژنراتور از طریق E-mail و یا SMS و یا روشن و خاموش نمودن دیزل ژنراتور از راه دور نیز وجود دارد.

تابلوهای کنترل اتوماتیک (ATS) طراحی و ساخت شرکت دیزل مارت مجهز به برد کنترل هوشمند بوده و قطعات قدرت و فرمان از برندهای اروپایی مشهور می‌باشند که با توجه به نوع و توان دیزل ژنراتور ارائه می‌گردند.

شرکت دیزل مارت با بهره گیری از دانش فنی متخصصین و با در نظر گرفتن استانداردها در زمینه طراحی و ساخت انواع تابلوهای کنترل و حفاظت دیزل ژنراتور (ATS) توانسته است خدمات بسیاری را به ارگان‌ها و مراکز صنعتی ارائه دهد و همواره رعایت اصول و ضوابط مهندسی را سرلوحه خود قرار داده است.

تابلو حفاظت و کنترل ( AMF ) دیزل ژنراتور

برای اینکه بتوان دیزل ژنراتورها را از آسیب‌ها و خطرات احتمالی جلوگیری کرد نیازمند یک تابلو حفاظت و کنترل هوشمند هستند، وظیفه تابلو حفاظت و کنترل ( AMF ) در دیزل ژنراتور به این صورت است که کلیه پارامترهای حیاتی الکتریکی و مکانیکی دیزل ژنراتور را نمایش و در صورت بروز اشکال و نقص فنی، به‌وسیله برد کنترل به مصرف کننده اطلاع دهد و با کنترل کمیت‌های تعریف شده به حفاظت سیستم بپردازد معمولا دیزل ژنراتورهایی که دائما در حال کار هستند و در کاربردهایی از قبیل معدن، دکل های نفتی، پروژه های عمرانی و… وجود یک تابلو برق قدرتمند جهت کنترل و حفاظت دیزل ژنراتور و نیز نمایش کمیت‌های اصلی دیزل ژنراتور بسیار مهم و اساسی است، به این منظور از تابلو کنترل و حفاظت ( AMF ) استفاده می‌شود.

عملکرد تابلو حفاطت و کنترل ( AMF ) دیزل ژنراتور به این صورت است که از لحظه روشن شدن دستگاه، دیزل ژنراتور به صورت کامل کلیه پرامترهای سیستم را نمایش داده و با کنترل کمیت‌های تعیین شده به حفاظت سیستم و بار مصرفی می‌پردازد و تا زمانی که دستور خاموش شدن به دیزل ژنراتور ارسال نگردد دستگاه خاموش نخواهد شد مگر آنکه خطایی در سیستم رخ داده باشد که باعث خاموش شدن دیزل ژراتور شود، این نوع تابلو دیزل ژنراتور با توجه به توان دیزل ژنراتور طراحی می‌شود. درجه حفاظت تابلو با IP های متفاوتی می‌باشد که حسب درخواست قابل تامین است.

مزايای تابلو حفاظت و کنترل ( AMF ) ديزل ژنراتور :

– کنترل و حفاظت بر تغذیه بار مصرفی توسط دیزل ژنراتور

– کنترل و حفاظت بر روی پارامترهای الکتریکی و مکانیکی دیزل ژنراتور

– توانایی برنامه نویسی سیستم PLC جهت شبکه کردن با سایر سیستم ها نظیر  SCADA و DSC

– حافظت دیزل ژنراتور در برابر خطاهای برگشت توان ( Reverse Power ) اتصال زمین ( Earth leakage ) و سایر خطاها

– توانایی ادغام کردن تابلو حفاظت و کنترل ( AMF ) با سیستم اتوماتیک ( ATS ) یا امرجنسی

این تابلوها که با نام‌های دیگری از قبیل تابلو کنترل دیزل ژنراتور، تابلو حفاظت و کنترل دیزل ژنراتور و تابلو منوال دیزل ژنراتور در صنعت شناخته می‌شود. همچنین در کاربردهای اتوماتیک نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد که قابلیت فرمان پذیری از تابلوهای چنج آور، اضطراری، امرجنسی را دارد. شرکت دیزل مارت با بهره گیری از دانش فنی متخصصین و با در نظر گرفتن استانداردها در زمینه طراحی و ساخت انواع تابلوهای کنترل و حفاظت دیزل ژنراتور (AMF) توانسته است خدمات بسیاری را به ارگان‌ها و مراکز صنعتی ارائه دهد و همواره رعایت اصول و ضوابط مهندسی را سرلوحه خود قرار داده است. با تشکر از شما که شرکت دیزل مارت را انتخاب نموده اید، جهت ارتباط با واحد خدمات با ما در تماس باشید.