164559 Computerplatine scaled

به عبارتی بسیار ساده، هر آنچه از دیزل ژنراتور که شما می‌توانید به آن دست بزنید و آن را لمس کنید، به آن سخت افزار می‌گوییم. بلوک سیلندر و سرسیلندر، میل لنگ، ژنراتور، تابلو برق، ECU (ECM)، برد کنترل هوشمند و تمامی اجزاء مربوط به مجوعه دیزل ژنراتور همگی سخت افزارهایی هستند که هر کدام برای انجام کاری ساخته شدند. به عنوان مثال قسمت ECU (ECM) را در نظر بگیرید، این سخت افزار قسمت اصلی یک دیزل ژنراتور از لحاظ کارکرد، کنترل و حفاظت محسوب می‌شود. دستور فرمان، دریافت و ارسال داده‌های مجموعه دیزل ژنراتور را به برد کنترل هوشمند انتقال می‌دهد. دیگر سخت افزارها هم به همین ترتیب دارای وظایف اختصاصی برای خود هستند. شاید برای خیلی از کارفرمایان محترم در هنگام کار دیزل ژنراتور مشکلاتی مربوط به سخت افزاری الکترونیکی اتفاق افتاده باشد، اما بدبینانه ترین عیب، مشکلی است که به سخت افزار واحد کنترل مرکزی ECU (ECM) و برد کنترل هوشمند دیزل ژنراتور مربوط می‌شود چرا که راه حل برطرف کردن آنها سخت‌تر است و وقتی که به خاطر موارد پیچیده و فنی باشد به هر حال باید تخصصی در آن زمینه داشت.

در این قسمت به چند مورد از شایع ترین و رایج ترین مشکلات سخت افزاری ECU (ECM) و برد کنترل هوشمند دیزل ژنراتور و راه حل برطرف کردنشان می‌پردازیم:

  • جدا كردن كابل باطری هنگامی كه موتور دیزل روشن است.
  • رسیدن رطوبت به ECU (ECM) دیزل ژنراتور
  • باطری به باطری كردن دیزل ژنراتور به صورت سری
  • ضعیف یا معیوب بودن باطری دیزل ژنراتور
  • سیستم ارتینگ نامناسب
  • اتصال کوتاه پلاریته های باتری
  • جوشکاری بر روی شاسی
Repairing Electronic Circuits big
shutterstock 198781061

همانطور كه می‌دانيد ولتاژ توليدی دينام حدود 14 و یا 27 ولت است، اما بايد دانست كه اين ولتاژ، ولتاژ متوسط توليدي دينام است. قله (پيك) توليد ولتاژ دينام برحسب دور موتور و بار گرفته شده از دينام، متغير بوده و گاهی اوقات به بيش از 16 یا 30 ولت نيز می‌رسد.
در حالت عادی كه كابل‌های باطری متصل است اين نوسان ولتاژی به دليل خاصيت خازنی باطری تعديل می‌شود اما اگر كابل باطری در هنگامي كه موتور دیزل ژنراتور روشن است، باز شود، اين نوسانات می‌تواند بر روی قسمت‌هاي حساس موتور دیزل (تمامی كنترل يونيت های الكتريكی) تاثير نامطلوب داشته باشد.
حداكثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی به طور استاندارد تا 30 ولت است. اگر هنگامی كه دیزل ژنراتور روشن است كابل باطری را جدا كنيم به طور حتم ريسک سوختن ECU وجود دارد، طبيعی است كه با توجه به قيمت زياد آن اين كار عاقلانه به نظر می‌رسد.