نظارت بر خطاها و پارامترهای دیزل ژنراتور در واقع بخش مهمی از هر برنامه مدیریت تاسیسات است. موارد زیادی در دسترس هستند تا بتوان یک دیزل ژنراتور را از راه دور کنترل و نظارت کرد و ارتباط با مجموعه آماده به کار را به‌صورت یکپارچه در دست گرفت. نظارت بر پارامترهای دیزل ژنراتور باعث می‌شود که سریع‌تر مشکلات در حال پیشرفت را تشخیص داد تا بتوان از خسارت ناشی در سیستم و ضرر مالی جلوگیری کرد. دستگاه یا مودمی که به دیزل ژنراتور شما وصل می‌شود و از طریق سنسورهایی که قبلاً روی دیزل ژنراتور نصب شده اند، وضعیت و سلامت را کنترل می‌کند. ارتباط بین دیزل ژنراتور و سیستم نظارت معمولاً از طریق اتصال Modbus RS485 به برد کنترل دیزل ژنراتور است. اکثر بردهای کنترل معروف مانند ComAp و Deepsea دارای گزینه ای برای Modbus RS485 هستند. برخی از کنترلرها با شبکه اترنت TCP/IP می‌توانند از طریق SNMP برای جمع آوری اطلاعات نظارت شوند. هنگامی که این ارتباطات در دسترس نباشد، کنترلرها معمولا دارای خروجی‌های هشدار هستند که می‌توانند برای خطاهای خاص برنامه ریزی شوند. آن‌ها فقط خروجی‌های آلارم هستند، نه خواندن واقعی پارامترهایی مانند سرعت موتور، سطح سوخت و دما. اگر گزینه‌های بالا در دسترس نبوده یا اینکه غیرعادی باشند، می‌توان حسگرهای اضافی را اضافه کرد. به عنوان مثال، یک سنسور نظارت و کنترل بر سلامت باتری می‌تواند باتری دیزل ژنراتور را بررسی کرده و از شارژ صحیح آن اطمینان حاصل کند و ولتاژ و جریان صحیح را تولید کند. همچنین برای دیزل ژنراتورهایی که در مکان‌های سخت و بدون شبکه نصب می‌شوند، حسگرهای بی‌سیم را می‌توان نصب کرد و داده‌های دیزل ژنراتور را در مسافت طولانی نصب شده در یک مکان مناسب با ارتباطات آنلاین در دسترس انتقال داد.

در سیستم‌های مانیتورینگ و کنترل از راه دور مجموعه دیزل مارت پارامترهای متعددی وجود دارد که می‌تواند با سیستم مانیتورینگ از راه دور بررسی کرد. مانند این است که یک تکنسین 24 ساعته در محل حضور داشته باشد، که همیشه سلامت دیزل ژنراتور را بررسی می‌کند و در وضعیت کارکرد خوبی قرار دارد. خطاها از طریق ایمیل و پیامک ارسال می‌شوند تا زمانی که پارامترهای دیزل ژنراتور خارج از محدوده عادی باشند هشدار دهد. اهمیت این گزارش‌ها صرفا جهت کاهش زمان خرابی و هزینه‌های نگهداری می‌باشد. برای سیستم‌های قدرت آماده به کار، می‌توان خطاها را شناسایی و اعلام کرد تا از وقوع خرابی در هنگام راه‌اندازی کاهش یابد. هنگام اتصال از طریق Modbus RS485 یا SNMP، پارامترهای زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را نظارت کرد. این‌ها اغلب به دیزل ژنراتور خاص و برد کنترل بستگی دارند. به طور معمول موارد زیر قابل نظارت هستند:

  • سرعت موتور
  • فشار روغن
  • دمای موتور
  • ساعت کار موتور
  • مصرف سوخت
  • توان خروجی
  • ولتاژ
  • فرکانس
  • جریان

این پارامترها دارای تنظیماتی هستند که بر اساس محدودیت‌های توصیه‌ شده سازنده دیزل ژنراتور و زمانی که آلارم‌های فراتر از آن ارسال می‌شوند، تنظیم شده‌اند. برخی از سیستم‌های مانیتورینگ و کنترل از راه دور دیزل ژنراتور دارای جنبه کنترلی نیز هستند و می‌توانند از راه دور دیزل ژنراتور را راه‌اندازی و در صورت شناسایی خطاهای حیاتی خاموش کنند. خروجی‌های هشدار تماس خشک بر روی پانل‌های کنترل معمولاً عبارتند از: شروع نشدن سرعت بیش از حد موتور هشدار فشار روغن هشدار مصرف سوخت پایین اکثر ژنراتورهای مدرن دارای کدهای خطا هستند که برای شناسایی مشکلات خاصی که واحد کنترل موتور (ECU) شناسایی کرده است استفاده می‌شود. این کدهای خطا را می‌توان از طریق SNMP یا Modus RS485 ارسال کرد و سپس برای مشاوره به سازنده ارجاع داد.